Okej guys här kommer det äntligen! Vi tar allt från början till slut, mest för mig själv, men självklart också för er därute :D En grej lite kort bara vad tycker ni om frågan Hur var det? När man kommer hem efter en resa, har så sjukt svårt att besvara den. Fattar liksom inte vad man ska säga. Men här kommer jag skriva precis som det var så alla får veta :)
So here it goes lite kort, det blev alltså en impuls roadtrip till Italien. Jag packade runt kl 12 på natten och klockan 5 planerades det på att ge sig av. S-T-R-E-S-S! Först och främst så har jag faktiskt lärt mig ett och annat om både folkslag och livet i sig. Därför ville jag jätte gärna dela med mig av min erfarenhet och tankar som jag fick under resan. Inte så värst kanske, men det kommer vara kul att se tillbaka på om några år. Jag tar lite i taget med varje del.


Italien

Det första som var självklart när man såg Italien var att det var häpnadsväckande vackert. Ingenting som jag sett förut. Vi körde genom Österrike till Italien och samma sak var det i Österrike det var så galet vackert att man inte kunde göra annat än att bara stirra och försöka få in att det var verklighet. Jag sov när vi kom fram till Österrike, jag vaknade på natten när vi stannade vid en mack och kollade upp mot himlen. Nyvaken som jag var kollade jag upp och tänkte fan va cool himlen ser ut idag undre delen är lite mörkare än den andra, ser fan ut som höga berg. Resten ba well duh det är berg! Såg så coolt ut. Dagtid såg man ju lite random hus ploppa upp lite här och var i bergen. Stora slott fanns det också mycket av. Var nästan lite sagoliknande.
Det är helt sjukt att det är vardag för andra människor. Rom, Venedig, Pisa, bo uppe på bergen, allt var så sjukt galet vackert, det finns nog inga ord som kan beskriva det utan det är något man måste uppleva och se med egna ögon. Rom i all ära var sjukt fint, men vad jag föll för var Venedig -staden på vatten. Så filmigt om ni förstår vad jag menar, så typiskt något man bara ser i filmer eller på tv och bilder, men aldrig liksom fattat att det finns på riktigt. Vilken romantisk stad! Gondolan och allt precis som i filmer, ah I'm in love! Dit ska jag definitivt tillbaka!
Nackdelar fanns ju också, Italien sägs ju vara ficktjuvarnas land och visst råkade vi ut för det också, och en familjevän förlorade närmare 10 000kr från plånboken som låg inuti väskan! Skickliga typer.
Vatten var också ett stort problem, det fanns oftast inte rent vatten och de hade konstiga vatten system. Man kunde exempelvis inte gå in på typ Mc Donalds och be om ett glas vatten som man så bra kan göra här i Sverige. De hade inget :S De hade kran vatten som de också snålade med. Landet i sig var jävligt dyrt också!
(Fan vad irriterande! Det går inte att göra enter mellan styckena!)


Tyskland/Österrike

2 år senare hamnade jag på exakt samma plats! Riktigt coolt kände igen allt också och kom ihåg vart olika ställen låg!

Måste vila fötterna...


STARBUCKS! :)

Das hier ist die Berliner mauer!

Ok, alla TH-fan upp till bevis! Man är inget TH-fan om man inte vet vad denna sylt innebär! Var bara tvungen att få med den på bild! :)

Österrike, har mer bilder som jag lägger upp sen har inte de här. Visst ser man fräsch ut efter att ha kört nästan hela dagen och natten :)

Italien - Rom / Day 1

Pizzan på stället där vi bodde sjuukt äcklig! Tunn med bara tomatsås :S Jag skulle kunna äta 10 sånna :S

McCafé! Fattar inte att det inte finns i Sverige! Finns ju i övriga Europa! Sverige är så sega -.-

Riktigt god cappuccino frappé!

Utanför St Paulus kyrkan

Inne i samma kyrka

Inne i kyrkorna skulle axlarna och benen ner till knäna vara täckta för att visa respekt, så jag fick bära en sån här som jag fick därifrån. Mannen i kyrkan började ropa på mig i italienska och ba sa nåt och sen EXIT EXIT och jag fick panik jag ba va fan har jag lyckats göra här inne i en kyrka?! Så jag gick åt sidan för vakterna och ba lekte cool haha. Sen kom han igen och bara följ med till utgången, en annan kvinna skulle också följa med honom, så jag tänkte att han kanske inte kickar ut oss i alla fall och följde med. Sedan förstod jag att de inte ville kicka ut mig utan jag skulle bara med för att få en poncho av dem xD

Nuvarande påven som är belyst. Det coola i den här kyrkan är att de har varenda påve som någonsin funnits. Från den allra första till den idag, runt om på väggarna i kronologisk ordning.

...ojj ehm du har något där, äh låt mig hjälpa dig...

Det kanske mest kända i Rom. Vatikanen och St Peters kyrkan aka påvens chill spot numero uno.

Även känd från filmen Änglar och demoner som är inspelad här...

Deras kända vakter

Finns galet mycket folk som kommer bara för att få se påven...

Ponchon på igen!

Köerna för att vara med på gudtjänsterna med påven (?) är kilometer långa och det här är bara hälften av stolarna de hade utanför, för att folk ska få plats!

Riktigt vacker och älskar ljuset genom fönstren på bilden!

Det här är intressant, detta föreställer en staty av St Peter. Miljontals folk kommer dag in och dag ut och rör vid hans fot, av olika anledningar och om ni kollar noga så har hans ena fot blivit helt len alla folk har rört så mycket att foten planats ut! Man ser hur den andra foten också slipats lite grann. Men är det inte coolt att av bara händer rört vid den och den planats ut?

Den här dagen kommer jag nog aldrig glömma! Denna dag åt vi mat för 4000kr! Ja! 4000kr för en lite pasta som inte ens smakade så värst bra!

In the traain :)

Part 2 dyker upp snart, håll ut! Då kommer alla andra platser vi besökte och även Pisa och Venedig!

Kommentarer
Clara
http://thisismmyblogg.blogg.se/

Älskar din blogg!

DEn är grymt cool.

Hawrin

Fiiinnnaaa Bilder broshaaan ;)


Ditt namn:
Kom ihåg mig?
E-mail: (publiceras ej)

Webbadress:


Trackback